czwartek, 17 stycznia 2013

A. Pluta "Strategie uczenia się"


Strategie Uczenia Się

Wydawnictwo: Eprofess
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 103

"W dzisiejszych czasach, kiedy wymaga się od pracowników i studentów znajomości kilku języków obcych, trening strategii uczenia się wydaje się nieunikniony. Opanowanie określonej strategii może znacznie wpłynąć na szybkość i efektywność tegoż procesu. W tajniki uczenia się wprowadza autorka tej książki, łącząc rozważania teoretyczne z przykładami zastosowania pośrednich i bezpośrednich strategii uczenia się. Książka ta jest przeznaczona dla nauczycieli, rodziców oraz studentów wszystkich języków obcych.
Książka, która uczy jak się uczyć.

Na początku autorka zamieściła uwagi wstępne, które zawierają myśli metodologiczne i lingwistyczne, dzięki czemu czytelnik będzie lepiej rozumiał myśli oraz zagadnienia poruszane w kolejnych rozdziałach. W książce można znaleźć treści dotyczące reguł funkcjonowania pamięci, wędrówki informacji po systemie pamięci oraz klasyfikacji strategii uczenia się. Warte uwagi są techniki efektywnego uczenia się słownictwa. Ponadto, w książce zostały opisane(poparte przykładami oraz zawierające ćwiczenia) praktyczne następujące strategie: Linkword - metoda słowa klucza oraz sieć skojarzeniowa - Mind Mapping Tone’go Buzana. W książce swoje miejsce znalazły również mnemotechniki takie jak: metoda łańcuszkowa, rysunkowych podstawników cyfr, lingwistycznych zastępników czy też LOCI."


Książka ta została wydana w formie ebooka, znajdziemy tu tematy takie jak: uczenie się, strategie uczenia się i ich klasyfikacja, efektywne uczenie się. Dołączone są też ćwiczenia. Możemy dowiedzieć się jakie są rodzaje inteligencji i co wpływa na proces uczenia się. Możemy zrobić test na styl uczenia się, ja jestem wzrokowcem. ;) Przedstawione są tu przede wszystkim techniki zapamiętywania słówek, jednak wiele z nich można wykorzystać przy innych zagadnieniach.

Spodobał mi się sposób nauki idiomów, których przecież nie możemy przetłumaczyć dosłownie. Jako ćwiczenia do tego typu technik przedstawione zostały słówka i wyrażenia angielskie. Jest tego całkiem dużo, czasami wydawało mi się, że aż za dużo, jednak potem uznałam je za przydatne. Możemy nauczyć się nowego słownictwa. Autorka opisuje też tzw. sieć skojarzeniową, z którą spotkałam się (a raczej dowiedziałam się o co w niej chodzi chodzi) pierwszy raz. Kto wie, może ją wypróbuję.

Nie jest to dla mnie żaden przełom, książkę kupiłam z ciekawości i jedne zawarte w niej informacje wykorzystam, innych nie tknę wcale. W ebooku znalazłam sporo literówek (najczęściej pominięte litery), co było dość kłopotliwe, zwłaszcza w angielskich słówkach. Podsumowując, nie polecam, nie odradzam. Sami zdecydujcie, czy jesteście zainteresowani tą pozycją.
"Strategie uczenia się" można kupić na stronie wydawnictwa za bardzo przystępną cenę.

-4/6

2 komentarze:

będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad, dobrze wiedzieć, że są osoby które tu zaglądają ;)

i bez spamu, proszę :)